Monday, May 4, 2009

Hoi beruk, anjing, babi ! (Bhg 4 dari 4 bhg)

(Ucapan Dato’ Ibrahim Ali di Dewan Rakyat pada 19 Feb 2009)

Dato’ Ibrahim Ali [Pasir Mas]: Anak boleh buat doktor, tidak boleh belajar kerana tidak cukup RM5,000. Usahkan RM5,000 kalau RM2,000 Tuan Yang di-Pertua, kalau tidak ada tidak ada juga. Ini saya hendak minta pertimbangkan. Cara kaedah, bagi IPTA biasa ada kerajaan bagi pendahuluan RM1,500 melalui macam-macam agensi. Kemudian diberi pinjaman. Tidak bolehkah cari jalan, saya hendak minta JPA lihat masalah ini. Lihat masalah ini, Ketua Pengarah kah, pegawai-pegawai boleh lihat masalah, lihat masalah budak-budak ini, lihat dan rasakan budak-budak ini macam anak kita sendiri. Cuba kalau anak kita sendiri tidak boleh sambung belajar. Kita tidak apa ada duit, ada kedudukan, ada harta tapi bagi anak-anak yang miskin, orang-orang susah yang tidak ada duit, dia hendak menangis.

Hendak pergi masuk universiti buat MBSB buat jamuan laksa, buat kenduri. Seperti orang kahwin, orang makan laksa bagi RM5, RM7, RM8 kumpul-kumpul, hari buat laksa itu dapat RM1,000 belanja buat laksa RM1,200 rugi pula RM200. Ini benda yang realiti dan inilah yang menyebabkan rakyat gelisah di bawah. Maka bila timbul-timbul isu-isu yang rakyat tengok, yang dibangkitkan oleh parti-parti tertentu. Bukan rakyat tengok mereka ini hero, tapi oleh kerana mereka menghadapi masalah maka mereka pun memujalah pihak ini. Seperti yang disebut oleh Yang Berhormat Pontian dalam perbahasan titah dia tadi. Saya setuju peruntukkan RM1.5 juta contohnya hendak buat jalan, dibuat untuk tiga, empat jalan.

Kenapa tidak diagih-agihkan sampai lima puluh kampung. Jadi orang kampung bahagia. Bila orang kampung bahagia, ada golongan-golongan tertentu daripada Kuala Lumpur daripada kayangan turun hendak jadi hero, hendak bercakap pasal tema rakyat, dia bercakap tujuh hari tujuh malam pun tidak laku. Jadi lakunya ialah kerana walaupun dia bercakap betul ke tidak betul tetapi rakyat di bawah, anak hendak masuk universiti tidak boleh, dapat biasiswa JPA pun tidak boleh masuk universiti, jalan kampung banyak berlopak, buat jalan tiga empat batang, dua tiga juta maka ramai yang tidak puas hati.

Ada orang eksploit, isu pun tidak betul pun rakyat akan kata betul, faham tidak? Ini yang menyebabkan keputusan pilihan raya baru-baru ini. Inilah hakikat, sebab itu kalau kita tengok dulu zaman Almarhum Tengku, zaman Allahyarham Tun Hussein Onn, zaman mantan Dr. Mahathir masalah juga. Ada krisis Perlembagaan, ada kes cerita rasuah, ada penyalahgunaan kuasa, ada waktu ekonomi down turn, krisis kewangan berlaku sebelum ini pun. Akan tetapi pada waktu itu rakyat tetap memberi sokongan kepada kerajaan. Kenapa? Sebab pada waktu itu walaupun tidak semua, tapi orang kata rakyat merasakan ini kerajaan sayang merata bukan benci merata kasih bertompok. Dia sayang merata, sikit-sikit seorang bukan kasih bertompok, benci merata. Oleh kerana kaedah dulu ini, dia tengok sayang merata, benci tidak ada sudah kasih bertompok walaupun ada masalah dia tetap beri sokongan kepada kerajaan. Akan tetapi sekarang ini oleh kerana dia tengok banyak sangat lubang-lubang yang saya sebutkan tadi maka bila ada pihak yang pandai bercakap sikit sahaja, turun ke kampung-kampung mengolah perkara-perkara tertentu. Tengok projek ini berjuta-juta, anak kamu tidak boleh masuk universiti, melentinglah. Mudah sahaja, simple untuk kita faham. Saya orang kampung Tuan Yang di-Pertua, lama dalam perjuangan, dalam politik. Saya bercakap pada hakikat yang sebenarnya, Saya tidak ada apa-apa sentiment dan saya tidak ada ambil hati siapa-siapa pun.

Saya kadang-kadang mempertahankan mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir, apa saya dapat? Dia bukan jadi Perdana Menteri lagi pun. Dia hendak sokong ini orang pegang jawatan baru dapat hadiah. Ini sudah kerepot hendak masuk muzium ini orang tinggal sudah. Tapi saya orang yang mengenang budi. Saya reti menilai jasa pemimpin-pemimpin, itu sahaja saya. Kita boleh tegur, kita boleh tidak bersetuju. Saya hanya setakat itu bukan ada kepentingan apa-apa. Saya pun tidak ada cita-cita hendak jadi Perdana Menteri, tidak ada cita-cita. Hendak jadi pun tidak boleh BEBAS seorang, mana cukup. Jadi tidak boleh, saya tidak ada cita-cita apa-apa cuma saya hendak bercakap benda yang benar lagi saya mampu bercakap untuk mendedahkan benda-benda yang saya rasa perlu saya dedah, terimalah dengan baik.

Mereka boleh hina saya , mereka boleh caci saya malah peristiwa tadi Tuan Yang di-Pertua, mungkin akan disiar dalam blog-blog penyokong-penyokong pembangkang, akhbar-akhbar minggu. Mereka akan caci saya, mereka akan burukkan saya. Silalah, saya tidak ada sedikit pun kecil hati. Lantaklah, saya tidak kisah Tuan Yang di-Pertua, lama sudah orang caci saya ini. Orang kata saya katak ini pun sudah lama sudah. Pada saya satu sahaja, katalah apa pun, saya hendak ulang balik kita sebagai wakil rakyat, sebagai pemimpin kecillah. Ada juga pihak yang bercakap, ada dengar kata kes ADUN Bukit Lanjan, ini orang kata pencerobohan privasi. Encroach of the personnel privilege. Lepas itu jadi masalah, ini kerana pihak itulah buat, konspirasi inilah. Begitu juga kes-kes lain. Dia macam ini, mudah sahaja kita fahamnya. Kita jangan tuduh orang bila sesuatu berlaku, musibah atas diri kita. Kalau kita tidak buat benda-benda kotor, tidak jadilah. Orang hendak blame pun tidak boleh

Tuan Yang di-Pertua, hendak rancang pun tidak boleh, kita tidak buat. Akan tetapi kalau kita
orang politik, kita dalam perjuangan tentu ada musuh. Bila ada musuh, orang tengok nanti peluang. Ini ada kes ini kita boleh gunakan. Orang gunakan, bila orang guna tidak adalah tuduh konspirasi. Itu kesalahan diri kita sendiri. As simple as that. Ini bila letak atas orang. jagalah diri masing-masing. Ini hendak menyalahkan orang. Ini kerana orang itu, ini kerana orang ini. Surat khabar pun siar. Jadi ada sahaja isu di negara kita ini. Kadang-kadang timbul Barisan Nasional, ini timbul Pakatan Rakyat pula. Dalam surat khabar dua tiga muka. Saya buka hari-hari hendak tengok apa masalah rakyat, bila keluar gambar dalam surat khabar ada orang OKU tidak boleh makan ataupun orang sakit anak tidak boleh sekolah, saya baca tengok rasa hiba hati.

Saya hendak baca ini, saya tidak hendak baca semua-semua ini tapi berlaku. Lepas itu salahkan orang. Ini konspirasi, ini orang rancang, ini hendak menjatuhkan. Sudah kamu buat, cuba tidak buat. Kalau tidak buat, tidak ada masalah Tuan Yang di-Pertua. Tuduh macam mana pun asal kita tidak buat. Bila orang ajak kita bersumpah, boleh. Bersumpah dengan apa? Dengan al-Quran. Berapa al-Quran? Sebiji? Tidak cukup sebiji bawa seratus biji. Orang tidak bersalah apa hendak takut. Ini kita buat ataupun saya tidak tahulah buatkah tidak buat tapi heboh bila timbul kesalahan, kita tuduh orang. Apabila kita hendak pertahankan diri pula, dulu berlaku. Kenapa tidak ambil tindakan? Orang ini pun buat. Dulu berlaku kenapa tidak ambil tindakan? Ini hina institusi raja dulu berlaku, jadi kerana dulu berlaku kita boleh buat. Kita hendak betulkan keadaan yang tidak baik, kita jangan buat. Kita jangan buat. Bukannya dasar kita katakan, habis sudah berlaku kita turut buat sebab dulu berlaku. Orang lain pun buat. Tidak bolehlah begitu. Kita hendak suruh orang lain jadi baik, kita baik. Tapi kalau kita ketam tidak usah hendak ajarlah orang lain berjalan, tidak patut, tidak akan berlakunya.

Sebab itu pepatah Melayu kata dulu “Kalau guru kencing berdiri, murid kencing berlari.” Tidak boleh menyalahkan siapa-siapa. Ini ADUN Bukit Lanjan keluar dalam paper, dia sendiri mengaku. Sudahlah dia mengaku, dunia tahu sudah dia mengaku itu gambar dia. Buat sidang akhbar, saya duduk dekat rumah Tuan Yang di-Pertua, tengok TV keluar dalam berita. Saya sebutkan orang sensitif tapi saya tidak boleh, saya sensitif benda-benda begini saya tengok duduk sebaris. Ini Yang Berhormat Tenggara, ingat ini saya hendak pesan ini. Duduk, dia sudah mengaku, kalau tidak mengaku tidak apa lagi. Ini gambar fitnah, tunggu siasatan bolehlah. Ini dia sendiri mengaku “Yes, this is my photograph”, berlaku sekedudukan. Dalam akhbar kata dengan pemuda Melayu mana tidak tahulah.

Saya memuji Ahli Parlimen Titiwangsa yang buat kenyataan supaya dirujuk perkara ini pada kes Mahkamah Syariah, tetapi yang saya nak sebutnya dalam TV yang saya tengok malam semalam, waktu ADUN ini bercakap, di belakang, di sebelah dia semua wanita Melayu Islam pakai tudung, Apa ini? Ini, pakai tudung, politik, politiklah, kalau tuan badan itu tak mengaku lagi tak apa, ini dah tuan badan mengaku, duduk sekali, umat lain tak ada lagi, bangsa lain tak ada? Ini yang paling ramai sekali, yang bertudung ini, ini perjuangan gender kah ni? Perjuangan hak sama rata kah? Tak malu kah? Sebab saya orang Melayu, saya orang Islam
turut malu, sebab itu bila kita pertahankan, kita nak beritahu kerana anak kita, anak-anak muda termasuk anak saya, kita orang Islam kena pakai tudung, kena elok-elok. Ada orang jawab kita, pakai tudung pun perangai tak senonoh, baik tak pakai tudung, sebab kemuliaan seseorang itu terletak pada hati, bukan pada tudung, sebab contohnya, dia yang pakai tudung, sebab itu kita kena kelakuan baik.

Ini boleh menjejaskan dan mencemarkan nama baik bangsa dan umat dan agama kita. Ini sudah berlaku, it happened already, dengan izin, tidak boleh retrack dah, is already history down in the history, at least saya sudah sebut. Sebab saya cukup terkilan, tidak patut berlaku begitu, sabarlah, tapi saya puji ADUN Bukit Lanjan ini. Dia saya puji, sebab dia dah letak jawatan, dia serah surat letak jawatan sebagai ADUN. Saya baca kenyataan Menteri Besar Selangor, dia letak Exco, ADUN tak letak. Maknanya, ada orang pula pertahan dia letak, lagi sakit jiwa. Betul, bila berlaku macam ini, kita jadi wakil rakyat, memang saya tak tahulah pada pandangan orang lain, pada pandangan saya, bila orang dah tahu cerita, kita sendiri dah mengaku, kita pun masuk kawasan, lalu ikut kedai kopi, ikut kedai,warung, pasar orang kata, ini yang ADUN telanjang ini, tak malu kah?

Kita nak jaga kemuliaan dia dan pemimpin-pemimpin UMNO-Barisan, memang kita dasarnya begitu, bukan setakat yang dah didapati bersalah, yang dituduh, didakwa di mahkamah, belum dapat keputusan pun, kena letak jawatan, kena berhenti, patut begitu, nak menjaga kemuliaan, Ini ada yang pertahankan pula, suruh bersabar melalui, seolah kita mengiyakan pula, mengesahkan pula. Ini saya ingat, cakap tak serupa bikinlah, tak ada ikhlas, cuba fikir, ini yang saya suruh rakyat fikirkan. Bukan bererti saya memihak, kalau saya bercakap benar ini, memihak ini, tidak berbudi kepada pihak ini, seperti peristiwa tadi.

Saya tetap menghargai, saya dulu bertanding, Tuan Yang di-Pertua, guna simbol PAS, saya tetap menghargai budi baik mereka dan saya pun ada buat jasa kepada PAS, jadi dua halalah kerja sama itu, tapi tidak bererti menghalang saya bercakap benda yang benar. Perkara yang benar, perkara yang betul, sebab saya tak mahu jadi pak turut untuk mana-mana pun, waktu saya dalam parti kerajaan dulu UMNO pun, saya bersifat demikian, saya menyatakan perkara yang sama. Waktu saya mewakili Kelantan dulu, Tuan Yang di-Pertua, berucap di perhimpunan Agong dalam Majlis Tertinggi, saya bercakap nada yang sama, sikap dan ...approach yang sama.

Waktu dalam kerajaan ke, duduk luar kerajaan kah, saya sama, saya tidak seperti setengah
orang dalam kerajaan lain, waktu tak ada jawatan lain, waktu dapat jawatan lain, sebab itu rezeki tak lama.

Jadi Tuan Yang di-Pertua, apa pun saya mengatakan tadi dah panjang lebar. Seterusnya ada masa sikit lagi, saya nak menyentuh masalah income tax ini, saya nak minta kalau boleh pihak kerajaan mengkajilah, mana-mana rakyat Malaysia sekarang ini yang didakwa tidak membayar income tax di mahkamah, maka pasport dia kena rampas, sebab dia tak boleh berjalan ke luar negara. Betullah, ini satu hakikat, bankrap, hutang tak bayar, takkan nak jalan luar negara. Maka kena rampas, tetapi dari satu sudut lagi saya nak minta kalau boleh pihak kerajaan mempertimbangkan, biarlah ada hadnya, kata dia bankrap, tahapnya 100ribu ke bawah contohnya,kalau 100 ribu ke atas, memang dia kena rampas pasport, dia tidak boleh lari ke luar negeri, takut lari, tetapi kalau 50 ribu, 20 ribu, 30 ribu bankrap, pasport dia kena tahan, dia hendak keluar negeri tak boleh, saya tak percaya orang ini akan lari Tuan Yang di-Pertua. Mungkin dia nak keluar negeri dia nak berniaga, ada orang nak bawa dia ke Mekah, dia boleh pergi, kena minta kebenaran, banyak prosedurnya dan kena lalui. Akan tetapi patutnya, kekallah ada hadnya, bankrap, 100 ribu ke atas tak boleh, tapi kalau bawah-bawah ini maka biarkan dulu. Saya tak percaya mereka sanggup tinggal negara dengan tidak balik kerana kes dia tak bayar hutang dan saya percaya pun kalau mereka yang tak bayar income tax 100 ribu ke bawah ini, mereka pun nak nama mereka dibersihkan sebab mereka tak boleh jadi Lembaga Pengarah Syarikat, tidak boleh bertanding pilihan raya, tak boleh pegang jawatan dalam NGO, tentu mereka nak bersih, tentu mereka cari jalan untuk bayar. Jadi elok kalau boleh dipertimbangkan perkara ini.

Tuan Yang di-Pertua, satu lagi perkara, ini perkara sentimental, cukup sentimental.

Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar]: Berapa panjang lagi Yang Berhormat?

Dato’ Ibrahim Ali [Pasir Mas]: Saya tentu akan habis sebelum Dewan ini tamat, insya-Allah, saya janji, saya nak sebut Tuan Yang di-Pertua, di mana kita tahu seniman agung kita ialah Allahyarham P. Ramlee. Sampai hari ini seniman agung hidup di sisi kita, anak-anak kita yang baru walaupun Tan Sri Allahyarham P. Ramlee dah puluh tahun dah sudah meninggalkan kita. Filem-filemnya yang berunsur pendidikan, agamanya, masih hidup sampai sekarang, tak payah saya ulas dan waktu Allayarham ini, pihak kerajaan mengiktiraf seniman agung ini dengan mengiktiraf Panglima Setia Mahkota iaitu Tan Sri di waktu beliau sudah pun tiada. Hari ini, dalam bidang seniman, semalam Jins Shamsudin, Yang Berhormat Senator Jins Shamsudin dianugerahkan seniman negara, Tan Sri pula, kemudian SM Salim, Tan Sri, baguslah, tetapi saya tidak mahu kalau boleh meletakkan seniman agung ini Tan Sri sama dengan yang lain-lain, sebab sumbangan Allahyarham P.Ramlee ini cukup besar .

Oleh itu saya nak minta kerajaan sama ada melalui Perdana Menteri, Timbalan ataupun kementerian KeKKWa, mengangkat dan mempersembahkan kepada ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, bagi pihak rakyat, paling tidak Pasir Mas, menyembah kepada Duli yang Seri Paduka Baginda yang di-Pertuan Agong, apalah sudi kiranya mempertimbangkan anugerah bergelar Tun kepada Allahyarham P.Ramlee. Gelaran Tun ini Tuan Yang di-Pertua, anugerah tertinggi, bekas-bekas Perdana Menteri ada, Ketua Kerajaan, lepas itu kita tengok Ketua Hakim dan ada juga tokoh-tokoh individu, bekas Ketua Turus Tentera Ibrahim Ismail masih hidup lagi, Alhamdulillah yang dipanggil Pahlawan Melayu, Jeneral Tan Sri Ibrahim Ismail. Kemudian diberi kepada bekas Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar, apalah salahnya kalau Allahyarham P.Ramlee ini dinobatkan walaupun tidak ada dulu pun gelaran Tan Sri pun dibagi waktu dia tidak ada, meletakkan dia di tempat yang lebih atas sedikit sebagai Seniman Agung Negara sebagai warisan sejarah.

Ini cadangan saya, cadangan saya dan selain daripada itu Tuan Yang di-Pertua, atas cadangan itu juga dulu saya pernah cadang sekali lagi saya nak ulang balik supaya sejarah Seniman Agung P.Ramlee ini, rumahnya di Setapak, saya minta dibuat studio baru juga untuk menarik pelancong daripada buat perkara-perkara yang lain, paling tidak pelancong-pelancong negara kita sendiri. Dibuat satu studio yang baru yang tidak seperti negara-negara luar, pergi tengok apa yang ada di Brisbane, apa yang ada di Hollywood, di Los Angeles ataupun di Britain, ada setengah-setengah bukanlah macam di Wax Muzium, tapi satu studio Seniman Agung P. Ramlee yang dengan teaternya tersendiri yang boleh mempamerkan macam-macam sejarah P. Ramlee yang bila rakyat masuk, pelancong masuk boleh ambil bahagian, bukan sahaja tengok filem, boleh cuba pakaian P. Ramlee, boleh tengok beca, cerita pengayuh. beca dulu, dia boleh tengok kotak tong Musang Berjanggut, sebab Allahyarham P. Ramlee, Tuan Yang di-Pertua, dah lama nampaknya, dia tangkap dulu musang Berjanggut tu siapa dia, tok kadi ada janggut tu duduk dalam tong tu. Jadi P. Ramlee sudah beritahu jangan percaya orang macam ini.

Jadi dalam konteks seniman agung ini saya rasa tidak ada masalah, sebab yang saya sebutkan tadi sudah ada seniman-seniman yang sudah dianugerahkan peringkat Panglima Setia Mahkota. Jadi tentulah kedudukan seniman agung ini mestilah lebih tinggi sedikit dan ini dalam konteks seniman negara, seniman agung menjadi sebagai satu warisan, itu sahaja cadangan saya dan saya rasa amat bertepatan sebab melihat kepada jasa-jasa Allahyarham ini. Jadi sebab itu saya cadangkan supaya dipertimbangkan, buat kajianlah tetapi saya tahu kalau cadangan diterima banyak orang menyokong. Ini sebab saya membawa cadangan ini pun saya jumpa dengan ahli-ahli seni, orang ramai termasuk kakitangan kerajaan, minta.

Jadi Tuan Yang di-Pertua, untuk itu sekali lagi saya merakamkan ucapan setinggi terima kasih iaitu menjunjung kasih kepada Titah Ucapan Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan mendoakan bagi pihak rakyat saya di Pasir Mas semoga Tuanku berdua sebagai payung negara sentiasa dirahmati Allah, mendapat perlindungan Allah, dipanjangkan dan dilanjutkan usia bersemayam di atas takhta negara, semoga negara kita aman makmur walau apa keadaan sekalipun. Sekian, terima kasih.

No comments: