Tuesday, April 22, 2008

Che Min bin Che Ahmad : Rang Undang-Undang Penjara 1995 (Pindaan 2007)

Sedutan Ucapan YB Dato' Haji Che Min bin Che Ahmad [Pasir Puteh] sewaktu perbahasan Rang Undang-Undang Penjara 1995 (Pindaan 2007) pada 19 Disember 2007

Terima kasih, Tuan Yang di-Pertua. Yang saya kasihi Yang Berhormat Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, menteri-menteri dan Ahli-ahli Yang Berhormat. Saya sikit sahaja, Tuan Yang di-Pertua.

Seksyen 46(b) ini Penubuhan Lembaga Parol. Sebelum itu saya hendak berterima kasih dan syabas kepada Menteri Keselamatan Dalam Negeri kerana boleh mewujudkan satu sistem parol, walaupun belum lulus - kita akan luluskan hari ini. Lembaga parol ini saya harap benar-benar kita lantik kerana saya tengok tiga orang awam ini sebagaimana kata Batu Pahat tadi berilah seorang doktor pakar kita lantik dalam lembaga ini. Kalau boleh orang-orang yang selain daripada itu kita hendak yang mahir dalam motivasi, kalau boleh nilai-nilai murni ini kita hendak masukkan dalam lembaga itu banyak sikit. Kita tahu manusia sebagaimana yang disebut oleh rakan Yang Berhormat tadi, dia kata manusia ini kalau duduk dalam apa lembaga pun dia bimbang kerana tidak menjalankan amanah dengan baik. Kita buat parol ini pun, yang hendak menjalankannya ialah manusia. Apa makna manusia itu? Nassi, nasian, mansi - pelupa, pelalai, pembuat salah itulah manusia tetapi manusia tidak akan buat salah kalau ada peraturan, ikut panduan. Oleh sebab itulah saya kata yang dilantik ini yang peringkat intelektual, yang ada sifat-sifat amanah dalam lembaga ini baru tak salah pilih kuasa, ini saya rasa boleh. Kalau kita hendak lari dari manusia, tidak dapatlah kerana manusia diserap ke dunia ini bukan jin, bukan malaikat. Kalau beri malaikat perfect 100% memang tidak salah. Manusia tidak perfect. Allah dan malaikat yang perfect. Sebab itulah parti pembangkang tidak perfect dia pun salah. Walaupun fitrah dia baik, ada baik dan ada salahnya. Itu kena terima hakikat.

Yang kedua, Tuan Yang di-Pertua, Seksyen 46(c) Kuasa Lembaga. Kuasa ini, saya hendak baca ayat dengan izin. [Membaca sepotong ayat Al-Quran] Ayat ini Seputeh tidak boleh baca. Allah menyuruh kita berlaku adil. Dia beri amanah kepada kita mestilah kita berlaku adil apabila menghukum sesama manusia. Bukan sesama manusia sahaja, hukum bini, hukum anak pun kena adil. Jangan semasa marah ambil batang paip hentam bini kita. Semasa kasih jambatan emas, berlian pun kita boleh buat. Itu contoh.

Puan Teresa Kok Suh Sim [Seputeh]: Minta penjelasan. Apakah menggunakan ISA itu adil... Adakah ia bercanggah dengan ajaran Islam?

Datuk Dr. Marcus Makin Mojigoh [Putatan]: Terima kasih, Tuan Yang di-Pertua. Terima kasih sahabat saya Pasir Puteh. Saya tertunggu-tunggu Yang Berhormat menyentuh soal pelantikan perkara 48(e) itu - tiga orang awam. Yang Berhormat bertanya menyentuh dua orang sahaja. Satu perubatan, kedua orang yang pakar dengan motivasi iaitu terutama sekali psikologi dan sebagainya. Yang ketiga saya tertunggu-tunggu. Adakah Yang Berhormat bersetuju dengan saya perlantikan Lembaga Parol ini ditambah kepada orang-orang juga kepada orang yang boleh menambah nilai-nilai murni seperti mana dari sudut keagamaan dan ketua-ketua masyarakat. Bolehkah Yang Berhormat bersetuju dengan saya kalau ahli yang mengenai lantikan orang awam ini boleh ditambah atau beri ruang untuk penambahan sekiranya diperlukan.

Dato' Haji Che Min bin Che Ahmad [Pasir Puteh]: Terima kasih, Putatan. Putatan ini bijaksana. Bukan bijak sahaja pasal dia memikir jauh - wawasan. Beri kuasa menteri. Mesti ada kuasa menteri, kuasa dia boleh tambah lebih kurang. Tidak ada dalam undang-undang taruh noktah, pupp tidak boleh buat apa-apa. Dia mesti ada fleksibiliti. Maka saya bersetuju. Walau bagaimanapun saya bukan Menteri dan saya bukan Timbalan Menteri. Kita serahkan kepada Yang Berhormat Timbalan Menteri. Jadikan ucapan itu sebahagian daripada ucapan saya.

Puan Teresa Kok Suh Sim [Seputeh]: Saya tanya. Tadi Yang Berhormat Pasir Puteh kata undang-undang itu mesti adil. Jadi apakah penggunaan ISA itu adil kerana mereka ditahan tanpa perbicaraan?

Dato' Haji Che Min bin Che Ahmad [Pasir Puteh]: Dalam takrif syarak ‘boghah’ ertinya penderhaka. Penderhaka kepada kerajaan itu ‘boghah’. Maka satu ‘jaraid’ boleh ISA, boleh tembak tetapi kerana kita tidak boleh tembak, boleh ISA sahaja. Bawa ke ISA. Itu hak kerajaan tidak boleh siapa pun pertikai ISA. Tidak boleh bawa ke mahkamah ISA ini. Itulah besarnya ISA.

Puan Teresa Kok Suh Sim [Seputeh]: Kalau tidak dibawa ke mahkamah kita tidak perlu ada undang-undanglah. Semua masukkan dalam ISA. Curi ayam, curi pen semua masuk ISA.

Dato' Haji Che Min bin Che Ahmad [Pasir Puteh]: Seputeh sebenarnya, Tuan Yang di-Pertua, dia faham because dia ambil law. Saya Islamic law dia civil law. Dia tahu tetapi dia buat tidak faham. Macam lembu Mekahlah. Lembu Mekah ini orang tidak faham. Dia lembu juga tetapi bijak. Jadi saya hendak cerita.

Puan Chong Eng [Bukit Mertajam]: Sikit sahaja Tuan Yang di-Pertua. Saya rasa sama ada Yang Berhormat Pasir Puteh setuju bahawa sama ada ia syariah law kah atau civil law. Yang penting ialah keadilan. Mesti adil, sama ada dia itu Islam atau Islam Hadhari, yang penting ialah Islam adil. Adakah sama? Prinsip itu mesti sama.

Dato Haji Che Min bin Che Ahmad [Pasir Puteh]: Bukit Mertajam, saya baca quote sedikit dengan izin. [Membaca sepotong ayat al-Quran]. Lidah saya tidak fasih. Rasa tidak licin. Doa patuh, wajib kepada kerajaan. Selagi dia tidak mengarahkan kita buat maksiat. Pak Lah, Yang Amat Berhormat Perdana Menteri pernah arah kita buat maksiat? Tak ada. Orang buat maksiat boleh tangkap. Jadi dengan sebab itu, taat tidak terlepas. Bermakna wajib taat kepada pemimpin selagi mana dia memerintah suka-suka, atau tak suka wajib. Siapa dia suka 100%. Saya pun tak suka 100% kerajaan. Tapi kalau 1% tak suka, kena taat. 20% tak suka kena taat. Yang Berhormat Bukit Mertajam dia faham.

Saya ambil bab penubuhan lembaga dan juga kuasa lembaga, pegawai bertugas. Saya hendak simpulkan dalam perkataan pendek sahaja. Kalau kita serupa our Prophet Muhammad, dengan izin, our Prophet Muhammad, ada empat sifat. As-Siddiq, amanah dan tabligh, fatanah. Ini hendak menyempurnakan undang-undang, apa pun undang-undang. Kita tahu undang-undang dibuat dengan rapi, dengan research, ada buat research dulu. Di tengok bagaimana Australia,bagaimana London, bagaimana UK, bagaimana Amerika dalam perjalanan parol. Memang baik tapi bawa balik parol ini halau budaya kita Malaysia. Sama juga ambil tarian daripada barat bawa balik negara kita, dia gunakan budaya, tabiat dan budaya kita. Budaya halus. Jangan ambil budaya penyangak bawa balik sini. Begitu juga dengan budaya jalanan. Itu jangan, kita ikut budaya kita.

As-Siddiq maknanya benar. Setiap lembaga, setiap pegawai yang menjalankan tugas, mesti benar, jangan tak benar. Tak benar salah, berdosa. Kita kena tahu. Yang kedua amanah. Amanah erti kepercayaan. [Membaca sepotong ayat al-Quran]. Tidak ada agama orang yang tidak amanah. Orang yang tidak beramanah tidak beragama. Ertinya tidak betul. Maka yang ketiga tabligh, kita mesti sampaikan segala-segala apa yang disebutkan oleh rakan-rakan kita tadi, parol ini hendak dibawa ke mana? Pesalah yang bentuk dadah hendak bawa ke mana? Yang dadah kena bawa pendekatan dia, rakan masjid. Kena bawa rakan masjid. Masjid bukan tempat sembahyang sahaja. Tempat membina insan, menyatupadukan ummah, membina kualiti ummah, kena bawa masjid. Sampai masa sembahyang, itu contohnya. Saya bukan hendak mengajar Timbalan Menteri tetapi disiplin ini penting.

Yang akhir sekali ialah fatanah – bijak. Kita lantik ini orang bijak-bijak. Pegawai bijak-bijak. Bukan bijak sahaja, bijaksana Tuan Yang di-Pertua. Bijak sini, bijaksana. Jangan bijak sini sahaja, sana tak bijak. Itulah saya rasa, saya menyokong penuh kerana 50 tahun kita dapat wujud parol. Sistem parol ini adalah baik kerana 50 tahun angkasawan naik ke bulan, 50 tahun kita boleh wujudkan Rang Undang-undang Orang Kurang Upaya, 50 tahun. Kita wujudkan pula Undang-undang Parol 50 tahun. Dengan ini saya menyokong.

1 comment:

roslisalem said...

ADUAN:
Assalamualaikum semua. Pagi tadi sy ada complain ke TNB psl lampu jalan di hujung jalan 3/39 , SEKSYEN 3, BANDAR BARU BANGI yang kadangkala menyala dan kadangkala padam. kalau x silap, tiang lampu ni berada di antara rumah Sdr Johar dan Dr Din. saya tanyakan pd TNB kerana itu adalah tiang TNB. Tp menurut mereka, tiang shj milik TNB tp pembayaran bil adalah di antara pemaju dan MPKJ.

sy x pasti siapa yg punya. Pihak TNB memerlukn no tiang di samping no IC dan akaun no pihak pengadu. sy x smpt nk amik data tsb. Tp lupa plak nk tanya, bila dia dh amik no akaun TNB pengadu, nt slps repair dia charge ke akaun pengadu plak ke atau tidak. Thanks.

p/s: blogspot Dr Shafie (ADUN Bangi)
http://drshafie.blogspot.com