Monday, May 4, 2009

Gobind kena gantung -2/5

USUL MENGGANTUNG TUGAS YANG BERHORMAT PUCHONG SEBAGAI AHLI PARLIMEN MENGIKUT PERATURAN MESYUARAT 27(3)

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Belum habis, belum habis Tuan Yang di-Pertua.

Tuan Yang di-Pertua: Panjang lagi?

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Belum habis, ada lagi. Saya rujuk kepada Tuan Yang di-Pertua, Perlembagaan. Itu jadi undang-undang yang terutama dalam negara ini.

Tuan Yang di-Pertua: Artikel mana Yang Berhormat Bukit Gelugor?

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Just take it easy. 63(1), khasnya 63(2), dengan izin. No person shall be liable to any proceedings in any court in respect of anything said or any vote given by him when taking part in any proceedings of either House of Parliament or any committee thereof. Ini harus dibaca Tuan Yang di-Pertua, dengan apa jadi peruntukan dalam House of Parliament, (Privileges and Powers Act) 1952, dengan izin.

Peruntukan seksyen 3 itu, there shall be freedom of speech and debate or proceedings in the House and such freedom of speech and debate or proceedings shall not be liable to be impeached or questioned in any court or tribunal out of the House. Apa tafsiran perkataan out of this House?. Itu bermakna dalam Dewan ini boleh, tetapi ada kawalan Tuan Yang di-Pertua, bukan absolute. Apa jadi Tuan Yang di-Pertua, penghinaan Dewan yang mulia ini. Saya rujuk kepada seksyen 9 akta yang sama, yang saya baca tadi. In marginal note dengan izin, power of House to punish for contempt of the House, peruntukan seksyen 9 adalah, contempt, contempt of this House. Ini jadi contempt of this House Tuan Yang di-Pertua, seksyen 9. Your offences which constitute contempt of this House adalah, perenggan (a) sampai perenggan (n).
Saya tak mahu baca, panjang ada dalam itu, tetapi apa yang terus terang adalah ini, Tuan Yang di-Pertua. Penghinaan Yang Amat Berhormat Timbalan Perdana Menteri, tidak memasuki dalam mana-mana perenggan (a) hingga (n). Adakah Tuan Yang di-Pertua meneliti peruntukan seksyen 9, di mana dalam perenggan itu (a) sehingga (n), memasuki penghinaan Yang Amat Berhormat Timbalan Perdana Menteri.

Kenapa dikatakan dalam usul ini, saya baca itu Tuan Yang di-Pertua, bahawa pada 12 Mac 2009, Yang Berhormat Tuan Gobind Singh Deo, Ahli Parlimen kawasan Puchong semasa perbahasan peringkat Jawatankuasa Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan 2009, telah mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang mendakwa Yang Amat Berhormat Timbalan Perdana Menteri, Ahli Parlimen kawasan Pekan, terlibat dalam kes pembunuhan.

Adakah percakapan itu menjadi contempt Dewan ini? Dan saya rujuk kepada Tuan Yang di-Pertua, Peruntukan 36(2).

Tuan Yang di-Pertua: Ahli Yang Berhormat, Ahli Yang Berhormat. Tolong senyap sikit nanti saya bingung. Sila.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: 36(2) dengan izin. Reference shall not be made to any matter, which is sub judice in such a away, bukan sub judice sahaja ada qualification, in such a way as might in the opinion of the Chair, prejudice the interest of parties thereto, prejudice the interest of the parties thereto, Tuan Yang di-Pertua, bukan sub judice absolute. Bagaimana apa yang dikatakan oleh Yang Berhormat dari Puchong, iaitu Yang Amat Berhormat Timbalan Perdana Menteri, Ahli Parlimen kawasan Pekan terlibat dalam kes pembunuhan. Ia tak ada disebut di sini kes pembunuhan Altantuya. Apa kes pembunuhan itu [Dewan riuh] jika kes pembunuhan.

Tuan Yang di-Pertua: Ahli Yang Berhormat, Ahli Yang Berhormat, kalau Ahli Yang Berhormat mengganggu, lambat, kerana saya juga kena respons. Sila.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Jika Tuan Yang di-Pertua, apa yang bererti ini adalah terlibat dalam kes pembunuhan Altantuya, bagaimana Tuan Yang di-Pertua ini jadi sub judice. Sub judice adalah apabila it is prejudice to the interest of parties thereto. Yang Amat Berhormat Timbalan Perdana Menteri tidak didakwa di mahkamah sebagai seorang yang dituduh. Tuan Yang di-Pertua, tak bolehkah usul ini dibentang oleh Yang Berhormat Timbalan Menteri, ini baby boy Menteri ini. Tuan Yang di-Pertua, siapa jadi bagi usul ini mengadu, siapa mengadu? Yang Amat Berhormat Timbalan Perdana Menteri tidak ada dalam Dewan yang mulia ini.

Tuan Yang di-Pertua: Sudahlah, sudahlah Bukit Gelugor. Saya rasa saya faham, saya faham kerana yang sekarang ini kalau pun ada point of order yang di raised, cuma setakat mana-mana yang relevan yang saya faham, sudah saya faham. Ini bukan saya mendengar Bukit Gelugor berucap untuk dalam perbahasan, okey terima kasih.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Saya belum habis, saya belum habis [Dewan riuh]

Tuan Yang di-Pertua: Ada juga dalam peraturan mesyuarat, apabila Tuan Yang di-Pertua kata sudahlah, sudahlah, kerana kalau itu pula diteruskan, ia nya merupakan satu keingkaran yang juga melanggar peraturan mesyuarat.

Dato’ Seri Azmi bin Khalid [Padang Besar]: Sampai petang nanti tak habis.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: You might be a judge, you must hear.

Tuan Yang di-Pertua: But I said this I have heard enough. About your ...

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Not heard, if you are heard… I am saying you are not heard enough.

Tuan Yang di-Pertua: Saya bagi.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Bolehkah saya dapat tahu daripada Tuan Yang di-Pertua, dalam perenggan mana, dalam seksyen 9(a) sehingga (n), House of Parliament (Privileges and Powers Act).

Tuan Yang di-Pertua: Baik, Baik. Saya dengar semua itu.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Adakah di mana ini boleh Tuan Yang di-Pertua, dipakai.

Tuan Yang di-Pertua: Okey, terima kasih Bukit Gelugor, saya sudah faham itu. Sekarang saya respons. Pertama kepada peruntukan Perlembagaan, artikel 63(1), 63(2), 63(3),63(4) dan seterusnya. Semua itu saya sudah baca Bukit Gelugor. 63(1),63(2), 63(3), berkaitan dengan imuniti bahawa apa pun yang di bahas dalam Parlimen, dalam Majlis seperti ini, ataupun peringkat Jawatankuasa, tidak boleh sama sekali dibicara di mahkamah. Akan tetapi artikel 63(1), 63(2), 63(3), tidak memberitahu kepada kita pun bahawa Majlis tidak boleh menghukum Ahlinya. Itu imuniti bahawa Parlimen is supreme; it cannot be questioned outside
including Mahkamah.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Penjelasan, Tuan Yang di-Pertua penjelasan.

Tuan Yang di-Pertua: Nanti dulu saya belum selesai menjawab kepada semua yang dibangkitkan.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Apa yang dikatakan oleh Tuan Yang di-Pertua, Parlimen is supreme, Parlimen in Malaysia tidak supreme. Constitution is supreme. [Dewan riuh]

Tuan Yang di-Pertua: Ahli Yang Berhormat.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Itu pun tidak tahu.

Tuan Yang di-Pertua: Ahli Yang Berhormat.

Tuan M. Kula Segaran [Ipoh Barat]: Constitution is supreme.

Tuan Yang di-Pertua: Ahli Yang Berhormat.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Parlimen is not supreme in Malaysia.

Tuan Yang di-Pertua: Ahli Yang Berhormat.

Seorang Ahli: Tarik balik.

Tuan Yang di-Pertua: Ahli Yang Berhormat yang saya maksudkan kalaulah segala apa yang dihujah di Parlimen ini berhubung dengan freedom of speech dan imuniti dapat juga diambil umpamanya tindakan di luar, tidakkah ada Ahli-ahli Yang Berhormat habis berbahas refuse to answer outside Dewan. Itu maksudnya, Umpamanya I don’t know whether Yang Berhormat Puchong, ini ekoran daripada question daripada Ahli-ahli Yang Berhormat bahawa kenapa Yang Berhormat Puchong tidak diberi masa untuk berbahas dan sedemikiannya. Yang itu kalau perkara yang berlaku di Dewan orang tidak tahu, yang ini semua tahu, semua masuk dalam Hansard. Saya terbaca pagi tadi sama ada Yang Berhormat Puchong bersetuju atau tidak di Utusan bahawa apabila dikejar oleh pemberita ditanya, “Adakah Yang Berhormat sanggup untuk ulang hujah yang dia sebut dalam Dewan?” Ini jawapan dia, “Saya tidak mahu ulang kerana di dalam Dewan saya dilindungi oleh kekebalan ahli Dewan”.

Bermakna perkara ini, ada Ahli-ahli Yang Berhormat yang sengaja untuk berselindung di sebalik kekebalan demi untuk membuat huru-hara dalam Dewan yang tidak dibenarkan peraturan mesyuarat.

Mengenai dengan apa yang disebut dalam seksyen 9 tadi yang semua disenaraikan di sana, yang kira Yang Berhormat Bukit Gelugor itu saya baca. Maka itulah, yang itu Yang Berhormat Bukit Gelugor ada kaitan dengan kalau umpamanya apabila sedang berbahas, satu orang Ahli Yang Berhormat berdiri untuk di refer kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan. Bagi saya apabila saya menimbang semua ini dan terima notis dari Menteri Jabatan Perdana Menteri, saya mentafsirkan segala itu. Ahli Yang Berhormat perlu akur kepada Peraturan Mesyuarat 43 bahawa apa-apa pun interpretasi saya sebagai Tuan Yang di-Pertua adalah muktamad. Sama ada salah bagi persepsi semua...

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Tuan Yang di-Pertua, mencelah, kalau boleh bagi saya mencelah.

Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Bukit Gelugor, sudah Yang Berhormat Bukit Gelugor...

Tuan Haji Khalid bin Abd. Samad [Shah Alam]: Perak punya Speaker tidak supreme.

Tuan Yang di-Pertua: ...tidak ada masa, masa sudah terlampau jauh Yang Berhormat Bukit Gelugor. Saya tidak mahu menimbang segala-gala.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Perenggan a to n di mana boleh pakai? Tuan Yang di-Pertua, seksyen 9(a) to 9(n)?

Tuan Yang di-Pertua: Maka itulah usul ini adalah di bawah lain peraturan mesyuarat, bukan Peraturan Mesyuarat 26.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: I understand that, seksyen 9.

Tuan Yang di-Pertua: Saya faham, cool down Yang Berhormat Bukit Gelugor, bertenang, relax.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: You don’t understand.

Tuan Yang di-Pertua: Tidak payah menghina lagi Tuan Yang di-Pertua.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Tuan Yang di-Pertua, seksyen 9(a) to (n), di mana?

Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat Bukit Gelugor sudah.

Dato’ Seri Azmi bin Khalid [Padang Besar]: Wow, dia semua yang faham, orang lain tidak faham.

Tuan Yang di-Pertua: Sudah Yang Berhormat Bukit Gelugor, saya faham semua itu.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Tidak faham.

Tuan Yang di-Pertua: Kalau Yang Berhormat Bukit Gelugor ingkar juga dan menghabiskan masa Dewan ini, saya tidak teragak-agak gunakan kuasa Yang Berhormat Bukit Gelugor.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Jangan ugut Tuan Yang di-Pertua.

Tuan Yang di-Pertua: Saya tidak mengugut, saya akan tunaikan, saya tidak mengugut, jangan habiskan masa persidangan. Saya sudah kasi penjelasan sepenuhnya dan tafsiran saya bahawa Peraturan Mesyuarat 27(3) yang dibawa oleh Menteri adalah itu usul yang sepatutnya.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Seksyen 9(a) to (n), di mana?

Tuan Yang di-Pertua: Tidak ada kena mengena.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: Mana boleh.

Tuan Yang di-Pertua: Sudah saya timbang itu semua.

Tuan Haji Khalid bin Abd. Samad [Shah Alam]: Keputusan Tuan Yang di-Pertua muktamad kecuali...

Dato’ Razali bin Haji Ibrahim [Muar]: [Bangun]

Tuan Yang di-Pertua: Sila Muar, sila.

Tuan R. Sivarasa [Subang]: Tuan Yang di-Pertua, peraturan mesyuarat.

Dato’ Razali bin Haji Ibrahim [Muar]: Peraturan apa lagi.

Tuan Yang di-Pertua: Ahli Yang Berhormat, adakah ini berkaitan dengan seperti yang dibangkitkan tadi?

Tuan R. Sivarasa [Subang]: Tidak ini point yang lain.

Tuan Yang di-Pertua: Sila.

Tuan R. Sivarasa [Subang]: Terima kasih, Tuan Yang di-Pertua saya ingin bangkitkan Peraturan Mesyuarat 27(3) dan (4). Dengar dulu, I will address the Speaker dengan izin. Saya baru dengar kandungan usul...

Tuan Yang di-Pertua: Yang 27 ini sudah dibangkitkan tadi.

Tuan R. Sivarasa [Subang]: Ya, tetapi point yang lain Tuan Yang di-Pertua dan saya minta Tuan Yang di-Pertua dengar saya dulu.

Tuan Yang di-Pertua: Okey, apa point yang lain, selepas ini saya tidak mahu dengar lagi point of order.

Tuan R. Sivarasa [Subang]: Dengan izin saya baca ya dalam bahasa Inggeris.

Tuan Yang di-Pertua: Ahli Yang Berhormat, jangan cakap boleh atau tidak boleh, kalau tidak dikasi kebenaran. Itulah makanya kita sampai pada saat begini kerana keceloparan. Sila.

Tuan R. Karpal Singh [Bukit Gelugor]: ...Boleh berbangkit point of order, mana boleh. Kami ada hak.

Tuan R. Sivarasa [Subang]: Tuan Yang di-Pertua, usul yang dibawa oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, dari kandungan ini, ini satu usul yang cukup serius, yang perlu kita fikir dengan baik-baik. Saya rujuk balik kepada 27(3) dan (4) dan saya ingin bawa hujah bahawa usul yang dibawa tidak memenuhi syarat-syarat di sini serta tidak boleh dibicara, dibahaskan pada hari ini atas alasan ini. Saya baca 27(3) dengan izin dalam bahasa Inggeris -

“Except as provided in Standing Order 43 and in paragraph (5) of Standing Order 86 and 26(1), not less than 14 days notice of any motion shall be given unless it is the name of a Minister, in which case seven days notice or, if Tuan Yang di-Pertua is satisfied upon representation to him by a Minister that the public interest requires that a motion should be debated as soon as possible, one days notice shall be sufficient.”

Kami difahamkan bahawa pada hari Jumaat, Tuan Yang di-Pertua di beritahu tentang usul ini. Sekarang kami alih kepada 27(4) sebab ini menjaga kepentingan Dewan yang mulia ini dan kepentingan semua Ahli-ahli Yang Berhormat supaya kita tahu, kita yang akan bahas tahu dengan teliti apakah yang dicadangkan. Ini yang disebut, saya bacakan dengan izin,

“All notices shall if possible be printed, cyclostyled or typewritten and sent to members not later than the day before the sitting for which they had been put down.”

Tuan Yang di-Pertua, tidak dapat dinafikan, kami semua Ahli-ahli Yang Berhormat di sini termasuk saya, kita baru dapat ini pada pagi ini. Kita baru dengar kandungan apa yang dicadangkan, yang cukup serius pada pagi ini. Inilah maksud Yang Berhormat Bukit Gelugor tadi, kita tidak boleh melakukan satu yang cukup serius secara tergesa-gesa dan inilah maksudnya 27(3) dan (4). Dia bagi kuasa untuk memendekkan tempoh asal yang 14 hari, untuk Menteri tujuh hari dan Tuan Yang di-Pertua diberi kuasa sehari juga kalau the public interest warrants it. Namun sekarang kita baru dapat ini, kita akan bincang satu yang cukup serius dan inilah point 27(4) di mana at least one day notice perlu supaya and even Yang Berhormat Puchong himself perlukan masa itu. Saya memohon ini bagi pihak kita semua.

Tuan Yang di-Pertua: Terima kasih Yang Berhormat Subang. [Dewan riuh]

No comments: