Thursday, March 26, 2009

Kuala Terengganu : BN gelabah, PAS punyai peluang cerah



Mohd Rashidi Hassan rashidi@harakahdaily.net.my Sat Jan 17, 09 10:48:26 am MYT

DARIPADA laporan awal yang diperolehi, penganalisis menjangkakan PAS mempunyai peluang yang cerah untuk memenangi kerusi Parlimen Kuala Terengganu, berbanding Barisan Nasional.

Difahamkan setakat malam tadi BN berada dalam keadaan gelabah kerana laporan perisikan menunjukkan petanda PAS berada di hadapan dengan 51 peratus berbanding BN 49 peratus.

Angka-angka 'research' atau 'survey' yang dibuat secara profesional menunjukkan 'trend' atau pola kecenderungan pengundi Kuala Terengganu, memihak kepada PAS.

Kebanyakan angka-angka dikeluarkan semuanya menunjukkan bahawa 'PAS is still leading' (PAS masih mengatasi) calon BN sejak dari hari mula penamaan calon lagi.
Sehingga ada yang berani meletakkan PAS mengatasi BN sehingga sepuluh peratus di hadapan.

Bagaimanapun penulis lebih berminat meletakkan angka yang agak konservatif di sekitar 51 peratus di pihak PAS berbanding 49 peratus di pihak BN. Keselesaan 'trend' pengundi terhadap PAS dibuat berdasarkan 'survey' di empat Dun iaitu Wakaf Mempelam, Batu Burok, Ladang dan Bandar. Wakaf Mempelam dan Batu Buruk adalah kerusi tradisi PAS atau 'strong hold' yang tidak pernah dapat ditembusi BN.

Pada PRU 2008, PAS memenangi Dun Ladang dengan majoriti yang tipis. Manakala BN memenangi Dun Bandar yang ditandingi calon KeADILan. PAS menang tiga Dun, BN menang satu Dun dan satu kerusi Parlimen.

Tanpa mengambilkira undi Dun Bandar, hasil gabungan undi dari ketiga-tiga Dun yang dimenangi PAS, mendapati undi PAS mengatasi BN dengan 2500 undi.Pada ketika wujud 'trend' ada pengundi yang mengundi PAS bagi kerusi Dun, tetapi mengundi BN bagi kerusi Parlimen.

Begitu pun PAS, walaupun berada dalam kedudukan yang selesa dengan 'trend' kecenderungan pengundi yang memihak, tetap berhati-hati dan tidak 'over- confident'.

Bagaimanapun perlu juga dicatat, hasil tinjauan penulis dari sumber, sehingga petang semalam, laporan dalaman yang diperolehi oleh Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, calon BN Dato' Wan Ahmad Farid Wan Salleh, masih ketinggalan 8 peratus di belakang calon PAS, Mohd Abdul Wahid Endut.

Oleh sebab itu, Najib selaku Pengarah Pilihan Raya BN dilaporkan mengeluarkan arahan untuk memenangkan calonnya 'at all cost'.

"Tengok malam ini macam mana, kita cuba berbuat sesuatu," kata seorang pegawai yang dipercayai terbabit dengan kerja-kerja penyelidikan dalam satu perbualan sesama mereka di'coffee house' sebuah hotel.

Tidak dapat diduga dengan mudah bagaimana bentuk kemenangan 'at all cost' yang dimaksudkan.

Apapun 'kos terpaksa' yang belum digunakan BN, BN telahpun mengeluarkan belanja yang amat besar untuk menghadapi calon PAS dalam pilihan raya kecil ini. Pengeluaran dana khas dari sumber royalti minyak milik rakyat Terengganu di belanjakan tanpa had untuk merasuah rakyat. Terlalu banyak peruntukan dan projek-projek 'instant' buat gula-gula pengundi Kuala Terengganu.

Faktor yang membimbangkan BN

Kebimbangan dan kegelabahan BN dipercayai akibat beberapa laporan dalaman yang diterima dari 'Special Branch' (SB), 'Military Intelligent Officer' (MIO), Kemas dan beberapa agensi lain, tidak memberangsangkan.

BN menyedari mereka menghadapi masalah personaliti calon. Sebab itu mereka mengumumkan calonnya jauh lebih awal daripada calon PAS. Kerana ketika itu BN berharap mereka mempunyai masa yang cukup untuk 'consolidate' bagi mengatasi masalah dalaman Umno Terengganu yang begitu 'complicated'.

Malangnya sejak hari penamaan calon, BN berada dalam keadaan yang amat sukar. BN berada dalam keadaan yang amat defensif kerana terpaksa menjawab soal keburukan personaliti calonnya berbanding dengan calon PAS.

Wan Farid dituduh elit, dituduh sombong, dituduh tidak mesra rakyat, sukar didekati, macam-macam tuduhan yang tidak perlu dicatatkan di sini. Orang PAS tidak mengetahui sangat perihal calon BN ini, rakyat juga tidak mengetahui secara 'detail' siapa beliau.

Namun, rakyat mengetahui BN menghadapi masalah personaliti calon apabila media arus perdana atau 'mainstream media' yang pro BN, memaparkan kenyataan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalannya, berulang kali di muka hadapan.
'Wan Farid bukan calon PM', 'Wan Farid bukan calon sesiapa', 'Wan Farid tidak sombong', 'Wan Farid bukan kaki karaoke' dan pelbagai lagi.

Jawapan seumpama ini barangkali baik untuk tujuan menutup kelemahan calon, tetapi jika dibuat berulang kali dari PM, TPM, Menteri semuanya dalam ceramah, terpaksa 'membela' Wan Farid, menunjukkan 'ada sesuatu yang tidak kena' terhadap calon BN.

Sekaligus paparan media ini yang dibaca pengundi ini, menimbulkan persepsi bahawa calon BN adalah calon yang paling bermasalah dan tidak layak diundi. Sehingga ada komen-komen negatif dari kumpulan pro Najib yang mengetuai kempen pilihan raya BN, bahawa kali ini mereka mungkin malu kerana tewas bukan kerana isu, tetapi tewas kerana faktor calon.

Sikap elitis Wan Farid juga dirasai di kalangan wartawan. Berbanding calon PAS, Wahid mempunyai jadual yang padat, sehingga 16 'event' yang dihadiri setiap hari dan jadual lawatan beliau diedarkan kepada media setiap hari.

Berbeza dengan Wan Farid. Media pro BN sendiri kadang-kadang tidak mengetahui beliau berada di mana dan kempen di mana. Jadual hariannya tidak diedar.

"Agaknya dia (Wan Farid) tak suka kita ikut dia (buat liputan)," kata seorang wartawan.

"Ada suatu hari itu, kami berjumpa beliau di pejabat Umno, tetapi beliau tidak benarkan wartawan mengikutinya, kerana beliau kata ada 'private function', susah macam ni," ujar beliau.

Masalah ini belum lagi dicampurkan dengan perseteruan bekas Menteri Besar, Dato' Seri Idris Jusoh dengan Dato' Ahmad Said. Umno sedang pening, BN pun pening menghadapi pilihan raya kecil ini.

Hakikatnya, akibat 'personaliti tersendiri' yang dimiliki Wan Farid, BN gagal untuk memperbetulkan masalah dalaman dan permusuhan dalaman di Umno Kuala Terengganu dan Umno Terengganu dari mula hari penamaan calon, hingga sekarang.

Strategi BN tersasar

Tidak dinafikan BN mempunyai sumber kewangan yang banyak. Namun BN lebih tertekan apabila jenteranya tidak berupaya bergerak dengan baik dibanyak tempat. Realiti yang terpaksa di hadapi calon BN yang amat tidak popular ataupun di anggap sebagai 'wrong bet' ini ialah sabotaj dalaman oleh orang-orang Umno sendiri, dan kegagalannya memenangi hati orang-orang Umno.

Sehingga ada orang-orang Umno menganggap, Wan Farid terpaksa memikul 'dosa-dosa' kepada Umno dan rakyat Terengganu yang dilakukan oleh abangnya, bekas Adun Ladang, Dato' Wan Hisham Wan Salleh.

Dosa bagaimana yang dimaksudkan, lebih diketahui oleh orang-orang Umno. Hasilnya menyebabkan jentera BN di Dun Ladang tidak bergerak dan sengaja dilumpuh oleh orang-orang Umno sendiri. Lumpuh kerana wujud laporan ada dua markas Dun BN dalam satu kawasan, satu yang diwujudkan Wan Farid, satu lagi diwujudkan oleh Pengerusi Umno Negeri, Ahmad Said.

Sejak awal lagi BN membuat strategi yang silap. Seminggu pertama kempen mereka 'melepaskan' Dun Ladang dan Dun Bandar kerana menganggap ianya kubu kuat BN dan lebih tertumpu kepada Wakaf Mempelam dan Batu Burok.

Hasilnya kubu PAS sukar ditembusi, kubu BN 'jam' (lumpuh). Di Dun Bandar, BN langsung tidak memperolehi hasil yang memberangsangkan di kawasan majoriti pengundi Cina.

Walaupun BN menguasai media, setakat ini banyak stategi BN dari segi kempen, peruntukan, projek dan 'ugutan' terhadap rakyat, berjaya dipintas oleh PAS dengan kerjasama erat pemimpin KeADILan dan DAP.

BN langsung tidak menyerang. Sebaliknya mereka terpaksa menjawab pelbagai isu yang dibangkit oleh PAS, dan bertungkus lumus mempertahankan keperibadian calon yang tercalar serta masalah dalaman yang 'complicated'.

Malang bagi Umno-BN, sebagai parti yang mendabik dada masih gagah kerana menguasai Kerajaan Pusat, tetapi sangat defensif dalam menghadapi pilihan raya kecil ini.
Secara umumnya boleh dikatakan strategi BN tidak mengena akibat usaha-usaha hanya sekadar 'melepas batuk ditangga'. Masalah Umno dan BN Terengganu ini boleh dikiaskan dengan kisah lucu lagenda 'Pak Pandir dengan Mak Andeh'!

Trend Pengundi Kuala Terengganu

Berdasarkan kepada 'trend' pengundian sejak tiga pilihan raya umum yang lepas, pengundi-pengundi di Kuala Terengganu sudah menunjukkan dengan jelas
Pada tahun 1999, calon PAS, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi memperolehi 31,580 undi menewaskan calon BN, Dato' Abu Bakar Daud yang mendapat 17,132 dengan 76.51 peratus keluar mengundi.

Tahun 2004, Kuala Terengganu mencatat peningkatan keluar mengundi kepada 84.54 peratus yang menyaksikan calon BN, Razali Awang mendapat 30,994 undi menewaskan calon PAS, Dr Syed Azman yang mendapat 29,061 undi. Manakala pada tahun 2008 dengan 82.45 peratus keluar mengundi, Razali mendapat 32,562 menewaskan calon PAS, Mohamad Sabu (31,934) dan calon bebas, Maimun Yusuf (685).

Daripada fakta dan penyelidikan terhadap pola pemikiran pengundi, bagi orang- orang Melayu, pengundi sudah terbahagi dua. Dalam konteks Terengganu, sudah jelas dikenali dan diketahui siapa penyokong PAS dan siapa penyokong Umno.

Dalam erti kata lain, 'trend' pengundi Melayu sudah boleh dijangka kerana ia berada dalam keadaan 'stagnant'. BN ada pengundi tegar, PAS juga ada pengundi tegar. Pengundi-pengundi ini adalah pengundi tradisi yang tidak akan memberikan undi kepada parti lawan walau apa pun yang berlaku. Jika ada pun pengundi di atas pagar atau pengundi yang tidak menetapkan sokongan, hanya sekadar 5 peratus.

Ini bermakna undi penentu bagi calon BN ialah undi dari kaum Tionghua atau Cina yang berada di sekitar 9 ribu. Berdasarkan beberapa PRU lepas, PAS belum mendapat undi yang memberangsangkan dari kalangan orang-orang Cina.

Ada pendapat mengatakan perubahan drastik sokongan pengundi bukan Melayu terhadap calon Pakatan Rakyat di Pantai Barat, tidak berlaku di Pantai Timur. Ini bermakna, secara tradisionalnya orang Cina adalah pengundi BN.

Tetapi dalam PRK Kuala Terengganu ini amat berbeza. Calon PAS sudah menembusi kawasan pengundi Cina. Pemimpin-pemimpin DAP dan KeADILan 'all-out' berkampung di kawasan Cina sejak sebelum penamaan calon lagi.

'Trend' pengundi Cina sudah berubah. 'Tsunami' politik yang melanda Pantai Barat, sudah sampai ke Pantai Timur. Sehingga ada badan bebas yang membuat kajian berani meletakkan sokongan Cina terhadap PAS ditahap 70 peratus berbanding BN, 30 peratus.
Sokongan luar biasa ini ditunjukkan dengan sambutan yang amat hebat terhadap kempen calon PAS dan pemimpin Pakatan Rakyat.

Orang-orang Cina yang terdiri dari kalangan pengundi sendiri yang memungut derma untuk membantu kempen PAS. Mereka membuat dan menaikkan 'banner' sendiri, mereka keluar sepenuhnya membawa anak beranak menyertai ceramah dan kempen PAS.

Berbanding dengan orang Melayu yang berada di saluran satu, majoritinya mengundi BN, hasil tinjauan, dijangkakan pengundi saluran satu dari kaum Cina akan membuat perubahan menyokong PAS kali ini.

Pada tahap ini BN berada dalam amat bimbang kerana kempen-kempen mereka tidak dapat menembusi penempatan Cina, sehingga ada laporan kempen pemimpin Gerakan dan MCA ditolak dan dihalau pengundi Cina.

Jika dibuat stategi kempen secara demokratik, BN akan tewas di kawasan Cina, namun difahamkan pelbagai ugutan dan sogokan terakhir dibuat bagi menyelamatkan calon BN yang sedang berada di tahap 'nyawa-nyawa ikan'.

Kesimpulan

Kesimpulan daripada analisis ini, penulis berpendapat, jika rakyat tidak termakan 'rasuah' politik dan ugutan, insya Allah PAS akan memenangi Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu. Isu yang membelenggu calon BN yang boleh menyebabkan kekalahannya, didorong oleh masalah calon, sabotaj dalaman Umno, kesilapan strategi kempen, tiada penumpuan sepenuhnya (mungkin Umno tumpu pemilihan parti Mac depan) dan perubahan sikap rakyat.

Wan Farid bukan sahaja gagal dilihat sebagai calon yang baik untuk mempertahan dan meneruskan kesinambungan rekod Allahyarham Dato' Razali Ismail. Malah tidak mustahil calon bebas, Azaharudin Mamat akan memperolehi undi yang lebih dari kalangan orang Umno yang tidak menyukai Wan Farid, tetapi tidak mahu mengundi PAS.

Sebenarnya, hakikat yang paling besar kali ini bukan Wan Farid semata-mata. BN harus sedar bahawa momentum yang tercetus sejak 8 Mac 2008 masih segar hingga sekarang. Sokongan rakyat terhadap Pakatan Rakyat semakin meningkat. Di sebalik pelbagai tohmahan media, rakyat semakin yakin dengan kerajaan-kerajaan negeri Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor.

BN menghadapi masa depan yang amat sukar kerana keyakinan rakyat terhadap mereka semakin terhakis. Kuasa rakyat akan menumbangkan hegemoni BN. Kemungkinan BN akan menghadapi masa depan yang buruk pada PRU ke 13 semakin hampir._

No comments: