Thursday, July 3, 2008

Liputan Kes Liwat Anwar (2 & 3 Julai 2008)

Saiful muncul - Beri keterangan di IPD Brickfields berhubung dakwaan diliwat Anwar

Oleh HASNURUL MOHAMED

KUALA LUMPUR 2 Julai – Selepas lima hari membuat laporan polis, Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang mendakwa dirinya diliwat oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, malam ini muncul di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Brickfields di sini untuk memberi keterangan bagi membantu siasatan kes itu.

Mohd. Saiful yang tinggi lampai dilihat memasuki IPD Brickfields pada pukul 8.10 malam. Dia memakai baju kemeja lengan panjang berwarna putih, berseluar gelap dan menjinjing sebuah beg kecil berwarna hitam.

Dia diiringi masuk ke IPD itu oleh seorang anggota polis berpakaian preman. Mohd. Saiful, 23, tersenyum memandang sekumpulan pemberita dan jurugambar yang berada di pekarangan balai dan sempat melambai-lambaikan tangannya.

Difahamkan, dia telah pun berada di situ lebih awal sejak pukul 1 petang. Sehingga pukul 12 malam ini, dia masih lagi memberi keterangan.

Sementara itu, Utusan Malaysia yang mewawancara bapa saudara Mohd. Saiful yang hanya mahu dikenali sebagai Uncle MK selama lima jam diberitahu, laporan polis mengenai dakwaan liwat membabitkan Anwar yang dibuat oleh anak saudaranya pada 28 Jun lalu bukan satu konspirasi untuk menjatuhkan kerjaya politik sesiapa.

Beliau memberitahu, laporan itu dibuat oleh Mohd. Saiful secara sukarela dan tanpa paksaan.

“Ia tidak didalangi oleh sesiapa mahupun pihak-pihak tertentu yang berkepentingan politik,” kata Uncle MK.

Beliau sendiri bertanya kepada Mohd. Saiful berhubung kandungan laporan yang dibuat di Pondok Polis Hospital Kuala Lumpur itu bagi mendapatkan kepastian.

“Saya diberitahu oleh Saiful tentang insiden itu dan dia memaklumkan tiada sesiapa atau mana-mana pihak yang menyuruhnya melaporkan kejadian itu kepada polis,’’ katanya yang berasal dari Johor.

Dalam temu bual panjang lebar itu, Uncle MK, 41, menjelaskan, beliau ialah salah seorang bapa saudara daripada sebelah arwah ibu Mohd. Saiful yang mempunyai 15 orang adik-beradik.

Menurut beliau, Mohd. Saiful yang dikenalinya sejak kecil mempunyai perwatakan jujur dan bertanggungjawab. Tegasnya: “Saya mempercayai anak saudara saya itu.”

Mohd. Saiful yang merupakan bekas pelajar Universiti Tenaga Nasional (Uniten) membuat laporan polis pada 28 Jun lalu mendakwa dia diliwat beberapa kali oleh Anwar, kali terakhir pada 26 Jun lalu di sebuah kondominium di Damansara di sini.
Pada 28 Jun, Mohd. Saiful juga telah menjalani pemeriksaan kesihatan di Hospital Kuala Lumpur (HKL). Laporan pemeriksaan kesihatannya telah siap dan sudah pun dihantar kepada pihak polis untuk prosedur seterusnya.

Uncle MK enggan mendedahkan lokasi Mohd. Saiful berada sekarang, tetapi hari ini anak saudaranya itu dilihat dibawa ke Ibu Pejabat Polis Brickfields di sini.

Dalam temu bual itu, terdapat banyak kisah diceritakan oleh bapa saudara Mohd. Saiful mengenai kehidupan pemuda itu yang sejak awal tahun ini bekerja sebagai pembantu Anwar di ibu pejabat PKR.

Utusan Malaysia memilih untuk tidak melaporkan sebahagian besar daripada cerita Uncle MK.

Mohd. Saiful ialah anak sulung daripada dua beradik yang dibesarkan oleh ibunya setelah kedua-dua ibu bapanya bercerai. Adik perempuannya berusia belasan tahun.
“Ibunya meninggal dunia empat tahun lalu akibat penyakit barah payu dara,’’ ujarnya yang merupakan adik arwah ibu Mohd. Saiful.

Beliau berkata, sebagai adik lelaki kepada arwah ibu Mohd. Saiful, beliau diamanahkan untuk menjaga pemuda itu dan adik perempuannya dengan baik.
Seluruh ahli keluarganya, kata Uncle MK, mempercayai pengakuan Mohd. Saiful dibuat secara sukarela dan bukan sengaja direka.

“Bapa dan ibu saudara Saiful yang kini tinggal 13 beradik yang masih hidup menyokongnya. Walau dalam apa keadaan sekalipun, kami akan tetap bersama Saiful,’’ kata beliau yang bekerja sebagai pegawai pemasaran sebuah syarikat swasta.

Menurutnya, Mohd. Saiful memaklumkan kepadanya bahawa dia mula bekerja dengan PKR sebagai sukarelawan sebelum Pilihan Raya Umum Ke-12.

Pada mula anak saudaranya itu menjalankan tugas sukarelawan tetapi keadaan berubah setelah dia dilantik sebagai pembantu Anwar.

Uncle MK menafikan dakwaan yang disebarkan oleh penyokong PKR bahawa tindakan Mohd. Saiful membuat laporan polis itu didorong habuan wang ringgit pihak tertentu.

“Tuduhan itu tidak benar... pada usia 23 tahun saya tidak fikir Saiful terlibat dalam konspirasi politik,” ujarnya. - Utusan

The Star : Thursday July 3, 2008

Portal: PKR adviser did not deny visiting condo


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim has never denied going to the Desa Damansara condominium here where his former aide Mohd Saiful Bukhari Azlan claimed he was sodomised, Internet news portal Malaysiakini reported.

“I (have) never said that I have never been there,” Anwar said, adding that he would elaborate on the issue later.

Last night, one of his aides told The Star: “It is an occupied unit which belongs to one of his friends and he held meetings with top civil servants there. They discussed business and political matters.”

Malaysiakini also reported that Anwar refused to entertain a question on whether Saiful had ever accompanied him overseas. It said, press reports had claimed that Saiful had also alleged that he was sodomised by Anwar when they were both overseas.

Anwar akui ke kondo mewah, akan beri penjelasan lanjut

Azamin Amin
Thu Jul 03, 08 10:36:49 pm MYT

KUALA LUMPUR, 3 Julai (Hrkh) - Penasihat KeADILan Dato' Seri Anwar Ibrahim tidak menafikan pernah ke kondo mewah yang dikaitakan dengan kes kontroversi terkini yang membabitkan pembantu beliau namun butiran berhubung tarikh dan kejadian terbabit akan didedahkan kemudian.

Beliau berkata demikian ketika ditanya dalam sidang media berhubung isu 'Najib-Altantuya' yang didedahkan oleh penyiasat persendirian Balasubramaniam Perumal di pejabat KeADILan di Petaling Jaya tengah hari tadi.

"Saya mempunyai bukti kukuh dan alibi berhubung kes itu. Kita akan dedahkan dan saya hanya akan memberitahu setakat yang perlu kerana ianya membabitkan soal perundangan," katanya mengulangi pendiriannya.

Beliau telah menyatakan hal yang sama selepas menghantar Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menziarahinya petang semalam.

"Saya tidak pernah kata saya tidak pernah ke sana," demikian ringkas kata Penasihat KeADILan Dato' Seri Anwar Ibrahim di pejabat lamanya di Petaling Jaya.

Beliau mengulas berhubung sebuah akhbar berbahasa Inggeris kelmarin yang menyatakan pengawal keselamatan yang menjaga pintu keluar masuk utama Kondominium Mewah di Damansara, pernah melihat kelibat beliau.

Mengulas laporan akhbar media perdana itu, Anwar berkata dia tidak pernah menafikan yang beliau pernah pergi ke kondo tersebut namun akan menerangkan lebih lanjut tentang isu itu kemudian.

Dalam pada itu ketika diminta mengulas laporan akhbar yang sama yang mendakwa bahawa terdapat laporan Hospital Kuala Lumpur (HKL) telah menemui bukti liwat ke atas Saiful, Anwar menjawab itu adalah masalah Saiful untuk memberi penjelasan.

"Itu masalah dia (Saiful), dia (sendiri) kena menerangkan masalah itu," katanya tenang, bagaimanapun menurut agensi berita Pengarah HKL telah menafikan yang pihaknya mengeluarkan sebarang maklumat berkenaan rekod pemeriksaan Saiful.

Anwar juga enggan menjawab persoalan samada beliau membawa bersamanya Saiful dalam perjalanannya keluar negeri berikutan beberapa liputan media yang mendakwa tuduhan terhadap Anwar juga berlaku di Singapura, Bangkok dan Hongkong.

"Ada beberapa perkara yang dia perlu berunding dengan peguamnya dahulu kerana penyiasatan sedang berjalan. Apa yang saya boleh katakan adalah, tiada apa yang perlu dibimbangkan,"kata beliau.

The Star : Thursday July 3, 2008

Interest in Desa Damansara condo stirred

PETALING JAYA: The Desa Damansara condominium, where the alleged sodomy took place, is home to the rich and famous in Kuala Lumpur, including a former top banker and an ex-minister.

Desa Damansara, located in the exclusive and quiet area of Damansara Heights, has come under the microscope since Mohd Saiful Bukhari Azlan alleged that he was sodomised by PKR de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim in one of the units there.
Mohd Saiful, in a police report lodged on Saturday, alleged the sodomy took place at Desa Damansara on Thursday. Police carried out a search in the condominium unit on Monday.

From the few “For sale” ads placed, a condominium unit of about 1,000 sq ft is quoted at more than RM600,000, and a low-rise unit with four rooms measuring about 2,000 sq ft at RM1.5mil.

Rental for a fully-furnished two-bedroom unit is about RM4,000 a month.
Desa Damansara was built in two phases. The first was completed about 16 years ago while the second phase was completed about five years ago.

Information on the condominiums is listed on http://www.kondoservis.com/article.cfm? id=29.

The condominium is managed by Kondoservis Sdn Bhd, established some 28 years ago under IGB Corporation Bhd.

It provides management services for all condominium projects developed by Tan & Tan Developments, which is a wholly-owned subsidiary of IGB Corp.

The first phase is designed with country-resort living in mind and has one tower block and nine low-rise buildings with 114 units.

“Taking advantage of the natural terrain, the unique landscape blends ingeniously with the contour, with roads and walkways spiralling gracefully within the compound, linking the apartment blocks as well as the various facilities,” the website states.

The second phase comprises two tower blocks of 132 apartments and has a “state-of-the-art” swimming pool with a waterfall. It also boasts tennis courts, a fully-equipped gym room and a “leisure garden” on the rooftop.

“Offering a secure, guarded community of cool, refreshing lifestyle, Desa Damansara is truly an indulgence of nature’s best,” the website says.

Thursday July 3, 2008
Hospital denies issuing statement on Mohd Saiful

KUALA LUMPUR: The Kuala Lumpur Hospital (KLH) has denied that it issued a statement on the results of the medical examination conducted on Mohd Saiful Bukhari Azlan, 23, who alleged that he was sodomised by PKR de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Hospital director Datuk Dr Zaininah Mohd Zain, in a statement issued to Bernama here yesterday, said the hospital did not release nor reveal any information, findings or made any conclusion concerning the medical examination on Saiful.

“We have abided by and complied with all procedures in handling such cases professionally,” she said.

Two local newspapers carried reports on the matter yesterday, saying that “checks yesterday also revealed that doctors at the KLH, after a battery of tests, found indications that Mohd Saiful had engaged in anal sex”.

In another report, a newspaper quoted a source as saying that a series of checks conducted by KLH confirmed that Mohd Saiful was sodomised and that he had complained of difficulty in passing motion while being taken to the outpatient section of the hospital.

It was also reported that when questioned by a doctor, he admitted that he was sodomised.

Health Minister Datuk Liow Tiong Lai told reporters at the Parliament lobby yesterday that he had been informed by the hospital that the medical report on Mohd Saiful was ready and had been handed to the police for their investigation.

“A copy of the report was not sent to the Health Ministry,” he said.

No comments: