Thursday, August 23, 2007

'Peralat' Institusi Raja untuk kaut untung?



Oleh Azamin Amin

KUALA LUMPUR, 22 Ogos (Hrkh)-Kos pembinaan Istana Negara baru di Jalan Duta, Kuala Lumpur,yang menelan belanja RM 1 billion disifatkan sebagai bukan atas kemahuan Yang Dipertuan Agong Sultan Mizan Zainal Abidin tetapi disebabkan oleh pihak berkepentingan yang mempunyai agenda tertentu untuk mengaut untung yang lebih dengan menggunakan nama institusi raja-raja.

Ketua Penerangan PAS Haji Mahfuz Omar beranggapan ada pihak tertentu yang seolah-olah memperalatkan institusi raja untuk mengaut keuntungan jutaan ringgit dengan membazirkan wang rakyat, dan sebagai satu helah supaya masyarakat tidak mempersoalkan ketelusannya kerana khuatir dilabel atau didakwa sebagai menghina atau menderhaka kepada raja-raja.

"Tidak timbul soal saya derhaka kepada Raja tetapi saya derhaka kepada pihak pengurusan kewangan negara dan mempersoalkan pembaziran wang rakyat RM1 billion," katanya. "Saya rasa hati kecil Baginda Sultan Mizan pun merasakan ini bukanlah satu keperluan penting malah melibatkan jumlah wang rakyat yang begitu besar tetapi saya percaya ada agenda orang-orang tertentu untuk mendapat habuan melalui projek pembinaan Istana," katanya.

Selain itu daripada maklumat yang diperolehi, hasil projek pembinaan istana negara itu kemungkinan akan digunakan sebagai dana untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.
Beliau mengulas demikian ketika ditemui di ruang lobi Kementerian Kerja Raya sebaik sahaja menyerahkan memo untuk disampaikan kepada Menteri Kerja Raya Dato' Seri S. Samy Vellu semalam. Memo tersebut adalah untuk memohon penjelasan daripada pihak kementerian yang bertanggunjawab dalam projek pembinaan istana itu dan memo terbabit diterima oleh Ketua Setiausaha Kementerian Dato Syed Jamal Syed Jaaffar dengan disaksikan oleh Timbalan Ketua Setiausahanya, Dato' Asiah Marzuki. Turut hadir dalam rombongan menyerahkan memo tersebut ialah AJK PAS Pusat Ustaz Idris Ahmad, Timbalan Ketua Muslimat Wan Hasrina Wan Hassan dan Setiausaha Muslimat Aiman Athirah bersama wakil PAS yang lain.

Kita tidak menghalang pembinaan Istana Negara untuk memberi keselesaan kepada Yang Dipertuan Agong tetapi yang dipertikaikan ialah kos begitu luar biasa dan melibatkan dana awam berjumlah RM1 billion, walaupun ada yang mempersoalkan kewajaran dan keperluan membina istana yang baru, kata Mahfuz.

"Kita tidak menghalang pembinaan dan wajar beri tempat selesa kepada raja kita, cuma yang dipertikaikan ialah kosnya dan kita mahu penjelasan," katanya Tambah Mahfuz lagi projek yang melibatkan jumlah besar itu diserahkan pula secara rundingan terus kepada satu syarikat kontraktor sahaja Maya Maju Sdn Bhd, yang difahamkan bukan pun daripada kategori kelas A atau B, malah tidak berdaftar dengan Pusat Khidmat Kontraktor (PKK).

Sebelum ini, berita utama muka belakang Harakah keluaran 1-15 Julai 2007 mendedahkan bahawa kos kerja-kerja tanah Istana Negara baru ini mencecah hampir RM130 juta, manakala kerja-kerja interior design bernilai sekitar RM250 juta. Site Office Building pula dicadangkan RM9 juta, manakala kerja landscaping & garden melebihi RM35 juta. Berdasarkan Kabinet sudahpun meluluskan kos pembinaan Istana Negara baru di Jalan Duta, Kuala Lumpur itu yang pada awalnya bernilai RM400 juta tetapi telah meningkat melebihi RM1.1 bilion!-Az

No comments: