Friday, September 19, 2008

Kenyataan Nazir Masjid Kota Damansara

Adalah saya selaku nazir Masjid Kota Damansara dan jawatankuasa ingin merujuk kepada isu larangan penggunaan azan oleh orang bukan islam yang kononnya didalangi oleh Teresa Kok @ DAP seperti yang diwar oleh Melayu Net dalam laman ini dan juga kenyataan Bekas Menteri Besar Selangor (Khir Toyo) dalam Utusan Malaysia bertarikh 9.9.2008.

Pihak jawatankuasa masjid melihat isu yang sengaja ditimbulkan oleh pihak yang kecewa ini berniat jahat, fitnah dan cuba menimbulkan suasana tidak harmonis dan prajudis dikalangan pelbagai bangsa di Kota Damansara.

Adalah amat malang lagi dangkal seorang bekas Menteri Besar (Khir Toyo) boleh mengutip khabar angin (berita sampah) lalu bersedia untuk menjadi jaguh mempertahankan islam. Walhal sejarah telah terpahat tentang isu menutup surau, menangkap penceramah, mengadakan pelbagai sekatan terhadap perkembangan syiar islam, zakat dijadikan senjata mengugut pelajar Al-azhar yang tidak sehaluan (banyak lagi) sewaktu beliau berkuasa di Selangor dulu.

Sebenarnya apa yang berlaku bukan atas tekanan dan bantahan oleh orang bukan islam, tetapi sistem pembesar suara masjid dalam proses ujian oleh pihak kontraktor. Untuk makluman semua Masjid Kota Damansara baru 2 minggu digunakan. Sudah pasti terdapat kekurangan dan kelemahan disana sini. Masih dalam jaminan pihak kontraktor selama setahun. Disamping itu, berlaku masalah elektrikal pada pembesar suara ekoran masalah cuaca baru-baru ini.

Bagi mengatasi untuk tujuan kuliah, tarawikh, tazkirah dsbnya, pihak masjid berterima kasih kepada Pengurusan Sekolah Menengah Seksyen 10 Kota Damansara yang bersedia meminjamkan PA Sistemnya. dan telah digunakan dengan sempurna. Insya-Allah sistem pembesar suara masjid dalam proses pembaikan dan dijangka siap pada hari ini (9.9.2008) mengikut janji kontraktor. Namun untuk mengatakan azan tidak kedengaran langsung adalah satu pembohongan kerana pihak masjid menyambug sistem tersebut ke menara.

Justeri itu, pihak masjid meminta Melayu net dan pihak berkenaan memohon maaf diatas fitnah jahat tersebut yang menyebabkan timbul sipa prajudis dikalangan umat islam KOta Damansara.

Sekian, wassalam.

US HAJI HASSAN BASRI @ BASRI MOHD
NAZIR
MASJID KOTA DAMANSARA

No comments: