Thursday, August 23, 2007

Pas minta penjelasan projek Istana Negara


KUALA LUMPUR 21 Ogos 2007 – Pas hari ini mengemukakan satu memorandum kepada Kementerian Kerja Raya Malaysia meminta penjelasan mengenai pembinaan Istana Negara. Ketua Penerangannya, Mahfuz Omar menyerahkan sendiri memorandum itu yang menurut beliau mempersoalkan ketelusan dan integriti dalam proses pembinaan projek itu.

Menurutnya, Pas bukan membantah pembinaan Istana Negara dan tidak mahu dilabel derhaka terhadap Yang di-Pertuan Agong tapi mempersoalkan cara pengurusan dan kewangan projek ini.

‘‘Kita faham projek ini amat penting kerana istana yang sedia ada telah lama iaitu sejak 50 tahun dahulu. ‘‘Bagi saya, dengan kedudukan Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara, Baginda patut ada kediaman rasmi yang lebih baik,’’ katanya.

Mahfuz berkata demikian selepas menyerahkan memorandum tersebut kepada Ketua Setiausaha Kementerian Kerja Raya, Datuk Syed Jamal Syed Jaaffar dan disaksikan oleh Timbalan Ketua Setiausahanya, Datuk Asiah Marzuki.

Sementara itu, Syed Jaaffar berkata, pihaknya akan menyerahkan memorandum itu kepada Menteri Kerja Raya, Datuk Seri S. Samy Vellu sejurus beliau pulang dari lawatan kerja di luar negara nanti. - Utusan Malaysia (22 Ogos 2007)

No comments: